<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحيم  اللهم كن لوليك الحجة بن الحسن صلواتك عليه و علي آبائه في هذه السّاعة و في كلّ ساعة ولياً

و حافظاً و قائداً و ناصراً و دليلاً و عيناً حتي تسكنه ارضك طوعاً و تمتعه فيها طويلاً

*****

با اهداء سلام به همه ی دوستان عزیز، مطالبی که برای شما الان و بعداً می نویسم خلاصه ای از

سایتهای تخصصی مهدویت در مورد امام زمان (عج) و علائم ظهور ایشان می باشد. امیدوارم مورد

استفاده ی دوستان قراربگیره و اگر نظری داشتید در قسمت نظرات و یا به آدرس ای- میل من ارسال

کنند . با تشکر _ هادی

*****

يكى از ياران امام صادق(ع) به ايشان عرضه مى‏دارد: اين مسئله‏اى كه چشم انتظارش هستيم كى خواهد

آمد؟ حضرت مى‏فرمايند:

«اى مهزم! آنها كه وقت تعيين كنند دروغ مى‏گويند، آنها كه عجله كنند هلاك مى‏شوند و آنها كه تسليم [امر

خداوند] باشند نجات مى‏يابند و به سوى ما باز مى‏گردند»

البته احتمالا منظور خاص حضرت به فرقه ی اسماعیلیه است . اما برداشت کلی از این حدیث

شریف این است عجله کنندگان در مساله ی ظهور و کسانی که برای ظهور وقت تعیین می کنند

در گمراهی و اشتباهی هلاکت آور بسر می برند.

قطع ارتباط كلى با امام ـ ارواحنا فداه ـ

يكى از ويژگيهاى دوران غيبت كبرا، قطع ارتباط كلى با شخص امام است; به اين معنا كه هيچ كس در

زمان غيبت كبرا نمى تواند از جاى خود برخيزد و بگويد من مى خواهم براى ديدن حضرت از خانه بيرون

روم و در فلان مكان خدمت امام برسم و مسائل و مشكلات خود را به اين طريق حل كنم. اين مطلب فقط

مخصوص نوّاب خاص حضرت كه در زمان غيبت صغرا مى زيسته اند، بوده است و بعد از آن هيچ كس

چنين ادعايى نمى تواند بنمايد. در اين باره به نامه ى شريف امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ كه به چهارمين

نائب خاص خود ابلاغ فرموده اند اشاره مى كنيم:

«اى على بن محمّد سمرى خداوند پاداش برادران ترا بواسطه ى درگذشت تو زياد نمايد، پس از 6 روز

ديگر از دنيا خواهى رفت. كارهاى خود را بانجام رسان و به كسى وصيت ننما كه جانشين تو باشد همانا

غيبت كامل تحقق يافته است و ديگر ظهورى نخواهد بود مگر پس از اجازه ى خدا آنهم بعد از مدتهاى

طولانى است كه دلها سخت مى شود و زمين پر از ستم گردد كسانى پيدا خواهند شد كه براى شيعيان ما

ادّعاى مشاهده مى كنند قبل از خروج سفيانى و صيحه ى آسمانى، اين اشخاص دروغ مى گويند و

تهمت زننده هستند حول و قوّه اى نيست مگر به وسيله ى خدا.»

 

البته در اينجا نكته اى قابل ذكر است كه آن مدّعيانِ مشاهده اى دروغگو هستند كه ادّعاى نيابت خاص و

 ارتباط دوجانبه نمايند و اين از بيان امام ـ ارواحنا فداه ـ فهميده مى شود چرا كه در ابتداى نامه به نائب

خاص خود امر فرمودند كه ديگر به كسى وصيّت نكن و اين نيابت را به كسى انتقال مده چرا كه زمان

غيبت كبرا فرا رسيده است. و اقتضاى غيبت كبرا اين است كه كسى در ارتباط با آن حضرت نباشد. از اين

رو الف و لام در كلمه ـ المشاهدة ـ اشاره به ملاقات با اين ويژگى است; اضافه بر اين مطلب واژه ى

ـ مفتر ـ در نامه ى آن حضرت است كه همراه با كلمه ى ـ كذاب ـ گرديده و شخصى كه ادعاى تشرف

مى كند اگر دروغ گفته باشد صرفاً كذب بوده و افتراء ـ كه ادعاى واهى است ـ معنا ندارد.

وظايف مردم در دوره ى غيبت كبرا

خداوند در قرآن کريم مى فرمايد:

(أفحسبتم أنّما خلقناكم عبثاً)

«آيا گمان كرديد كه شما را بيهوده خلق كرديم.»

امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ در خطبه اى مى فرمايند:

«اى بندگان خدا بدانيد كه خدا شما را بيهوده خلق ننموده و شما را بى تكليف رها ننموده است مقدار نعمتهايى كه بر شما

ارزانى داشته مى داند و تمام احسانهايش را بسوى شما در حساب دارد (بايد عمر گرانمايه ى خود را بيهوده از دست

ندهيد و متوجه تكاليف خود باشيد).»

جاى هيچ شك و ترديدى نيست كه انسان با فطرت خدادادى خود در مى يابد كه او ساخته شده ى وجودى است كه با

علم و قدرت بى كران او را آفريده و در خلقت او هدفى داشته است; پس موظّف به انجام امورى است كه در راه رسيدن

به هدف خالق او را كمك و يارى رساند. انسان مهجور از امام زمان ـ ارواحناه فداه ـ  نيز صاحب چنين فطرتى است و

همان ضمير آگاه، او را بسوى انجام وظايفى سوق مى دهد.

بشرى كه فطرت او دستخوش بازى روزگار و ملعبه ى شيطانها نشده باشد، خود را موظف به تكاليفى در زمان غيبت

مى داند; اگر چه زمان، زمان غيبت است ولى خود را رها نمى بيند و فطرتش او را چنين نهيب مى زند كه در اين زمان

نيز وظايفى تو را است; خواه نسبت به زندگى در اين زمان و يا نسبت به وجود امام زمانى كه سبب متصل بين زمين و

آسمان و واسطه فيض خالق به خلق است.

در اين بحث به قسمتى از تكاليف بندگان در رابطه ى با آن امام رئوف و زمان غيبت او اشاره مى شود; كه اميد است با

انجام آنها گامى بسوى كمال مطلق برداشته و گوهر وجودمان لايق مقام قرب گردد.

پذيرش وجود امام زمان _ارواحنا فداه_

يكى از وظايف شيعيان در زمان غيبت امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ باور داشت وجود آن حضرت بر روى اين كره ى

 خاكى مى باشد. بايد از قلب باور داشت كه او هست، زنده است و بر روى همين زمينى كه قدم مى گذاريم، زندگى

مى كند و هميشه منتظر فرمان پروردگار در بيرون آمدن از جهان غيبت و قيام بر عليه جور و ستم مى باشد; البته بدين

مطلب در روايات تصريح شده كه به نمونه اى از آنها اشاره مى شود.

مرحوم صدوق در كتاب كمال الدين مى نويسد: يكى از نوادگان احمد بن اسحاق قمى كه از برجستگان و شايستگان شيعه

است، مى 

/ 4 نظر / 9 بازدید
تجلي ظهور

"حاضرين به غائبين برسانند و آنها كه ميدانند به آنها كه نميدانند تا روز قيامت" . اينبار هم «خطابه غدير و چهره نفاق» !!!! با سلام دوست گرامی ما از اين به بعد هر هفته آپ ميکنيم و هر بار فرازی از خطبه غدير ! ميدانيد که بر هر مسلمان واجب است اين خطابه را که در واقع وصيت نامه پيامبر در حجه الوداع است را ولو يکبار بخواند و نه تنها بخواند به ديگران هم برساند (تا حد امکان) زيرا خود ايشان فرمودند (فلیبلغ الحاضر الغائب و والد الولد الی یوم القیامه... ) يعنی (باید که حاضران به غائبین و پدران به فرزندان برسانند تا روز قیامت ) يا علی منتظر شما هستيم .

تجلي ظهور

با سلام اول معرفت و مباحث اعتقادی و بعد احساس وظيفه ! مردم نميدانند امام يعنی چه؟ پس چرا بايد او را دوست داشته باشند ؟ چرا بايد انتظارش را بکشند ؟ حتی نميدانند واسطه فيض يعنی چه ؟ آه که امام مظلوم ترين است .

نازآفرین

سلام آقا هادی . تبريک می گم به جمع وبلاگ نويسان خوش آمديد. موضوع بسيار زيبا و به جايی انتخاب کرديد . موفق و سلامت باشيد.

یک آشنا

دوست عزیز بنده نیز قبلا این رفتار نامتجانس سایت سردارعلی را چشیده ام. فقط می توانم بگویم که پس از تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیدم که این برادر ما گاهی کنترل خود را از دست می دهد و چیزهایی می گوید که من لایق خود او نیز نمی دانم اگرچه بدیها در من فراموش نشده اند. این را گفتم که نزدیکی با عاقلان صواب است و با ابلهان گناه. وبلاگ وزین شما سرسبد وبلاگهای ارزشی ما هستند.